Son dönemde üzerine en çok konuşulan sosyal medya araçlarından biri cluphouse. Uygulamanın çok uzun bir geçmişi yok sadece 2020 yılında hayatımıza girdi.
Hafızasını biraz zorlayanlar için 2000’li yılların başında süper online internet paketlerinde olan sesli chat ile tanışmıştık. Clubhouse bize ses kullanımıyla insanların iletişime geçtiği bir sosyal medya alanı. Ancak kullanıcıların temel şikayeti uygulamanın gereken şekilde büyümemesi ve daralma yaşanması. Gelin isterseniz clubhouse neden büyümüyor? Neden istenilen seviyeye gelmiyor düşüncesine madde madde bakalım.
Her Odada Konuşan Kişiler
Günümüzde en büyük iletişim zorluklarından biri dinleme zorluğu ve dinleme tercihlerimiz. Clubhouse içerisinde hemen hemen tüm odalara giren konuşmacı olduktan sonra bir kanaat önderi edasıyla konuşan kişilerin giderek artması ve durumun dinleyiciler bazında itici hale gelmesi. Tanımadığımız bir kişiyi dakikalarca dinlemek kolay değil. Ancak bizimle aynı fikirde ise katlanabileceğimiz durumla karşı karşıyayız.
Moderasyon Sorunu
Açtıkları odalarda haliyle moderasyon konumunda olanlar ve konuşmacı bölümüne taşınarak moderatör yapılan kişilerin tutumu çok belirleyici. Odayı gören kullanıcı konuyla ilgili bilgi almak veya düşüncelerini katmak için eğer içerik farklıysa eğlenmek sohbet etmek için odaya giriyor. Fakat moderatör koltuğunda oturan kişiler oda açmış olmayı hakim düşüncesini yaymak olarak anlıyorlar. Moderatör arkadaşlara moderasyon ve moderatörlük hakkında kısa bir araştırmayla yaptıklarıyla olmasın gerekenin nasıl zıt olduklarını fark edeceklerini öneririm. Farklı düşünenleri düşündüklerini saygı çerçevesinde ifade etmelerine müsaade etmediğiniz bir iletişim tek taraflıdır. Kendiniz çalar kendiniz oynarsınız.
Linç Kültürü
Sosyal medya ile hayatımıza giren linç kültürü elbette clubhouse uygulamasına uğramamazlık etmezdi. Özellikle ilk altı ayından sonra sadece kişileri kendileri gibi düşünmediğinden linç etmek adına direk isimlere yönelik odalar açıldı. Hiçbir faydası olmadığı gibi kör döğüşünden öteye gidilmedi. Özellikle toplumun uzun süredir ayrıştığı siyaset, din gibi ana konuların konuşulduğu odalar linç kültürüne istemese de hizmet etmiş oldu. Böyle bir ortamda kimse katılımcı olmak veya konuşmacı olmak konusunda motive olamıyor. Hatta böyle bir ortamda dinleyici olmak zamanı çöp etmenin başka şekli haline geldi.
İfşa Odalarının Açılması
Linç kültürünün ileri boyuta geçtiği durumla karşı karşıyayız. Sadece odalarda kişileri linç etmek değil özellikle kişilere özel oda açma boyutuna geçilmesi. Düşünsenize böyle ortamlarda düşündüğünüzü nasıl ifade edebilirsiniz. Üstelik linç odalarında küfürler ve hakaretler havada uçuşmaya başladı. Taraflar birbirlerini hukuki süreçlerle tehdit etmeye yöneldi. Bu paragraftaki yazılanları okuduğumuzda kendinizi uygulamayı merak eden birinin yerine koyun ne düşünürsünüz?
Konu Darlığı
Birçok kişi siyaset ve din odalarının kalabalıklığını gösterge olarak alıp katılımcı sayıları düşük olan odaları başarısız görme eğiliminde. Meselenin kitle toplamak mı yoksa bir kitle sohbet etmek mi oldupu noktasında düşünce fark var. Bir sinema filmi üzerine beş kişinin sohbetini az katılımcı var diyerek dinlememek aksine birkaç yüz kişinin var olduğu odada ne konuşuluyor diyerek kulak kabartmak çelişkili durumdur. Amacı belirlemek ona göre odalarda olmak belki de en doğru olanıdır.