Geçen yıldan başlayarak Milli Eğitim Bakanlığının yeni hazırladığı müfredata göre lise din dersi ve İmam Hatip liseleri meslek dersleri kitaplarını inceledim ve ortaya geniş çaplı bir dosya çıktı.
Böylesi bir çalışmayı şahsım dışında ne meslek örgütlerinde ne eğitimle ilgili bir kurum veya sendikada ne de siyasi bir yapıda görebildim. Yeni eğitim ve öğretim yılında okutulan lise din dersi kitaplarını titizlikle tarayıp dosyamı kaynak kitaplardan alıntıladığım dipnotlarla destekleyerek zenginleştirdim ve eğitimle alakalı tüm birimlere ve paydaşlarıma gönderdim. Ancak birkaç yayın organının dışında bu örnek çalışmama gereken ilginin gösterildiğini söyleyemem.
DİN DERSİ KİTAPLARINDA ATATÜRK SADECE...
24 Kasım Öğretmenler Günü gibi anlamlı bir tarihin kutlamasına hazırlanırken şunu ifade etmeliyim ki, lise din dersi kitaplarında ve İmam Hatip okullarının meslek ders kitaplarında (Fıkıh, Kelam, Akaid vb.) Atatürk ve Atatürkçülükle, onun ilke ve devrimleriyle ilgili tek bir satırın, fotoğrafın veya ifadenin bulunmaması üzücüdür ve o derece düşündürücüdür. Din dersi kitaplarında, Atatürk’ün sadece bir fotoğrafı ve Gençliğe Hitabesi bulunmaktadır.
Oysa önceki eğitim ve öğretim yıllarında din dersi müfredatlarında yer alan Atatürk ile ilgili konu başlıkları genel olarak şunlardı:
9. Sınıflarda; Atatürk’ün Laiklik Anlayışı
10. Sınıflarda; Atatürk’e Göre Din Vazgeçilmez Bir Kurumdur. Temel hak ve özgürlüklerde, Vatandaşlık Görevlerimiz ile İlgili Atatürk'ün Sözleri. Atatürk Dinin Yozlaştırılmasına Karşıdır. Atatürk’ün İslamiyet ve Hz. Peygamberle İlgili Sözleri.
11. Sınıflarda; Okuma Metni “Atatürk’ün Balıkesir Hutbesi” ve Diyanet İşlerini kurdurma amacı.
12. Sınıflarda; Atatürk’ün Dinin Anlaşılmasına Verdiği Önem. Atatürk’ün Okulda Din Öğretimine Verdiği Önem. Atatürk’ün Din Bilginlerine Verdiği Değer.
MİLLİ VE DİNÎ BİR FELAKET
Esasında bu durum gerçek anlamda milli ve dinî bir felakettir, çünkü Atatürk ile onun yaptığı devrimlerin olmadığı yerde sağlıklı düşünebilen Müslüman dindar tipinin olması da olanaksızdır.
İmam Hatiplerdeki müfredatı ele alışımla alakalı şöyle bir itiraz gelebilir: “İmam Hatip okullarının meslek dersleri kitaplarında geçen İslam hukukuna (fıkıh) ait konuların işlenmesini hangi mantıkla eleştiriyorsunuz?”
Buna yanıtım kapsayıcı olur. İmam Hatip okullarında İslam hukukuna ilişkin konuların işlenmesi normaldir ama bunların tanıtımındaki üst başlık altında fıkıh savunuculuğu/avukatlığı niteliğindeki ifadeler, konu işlemekten öte, konuların reklamı, propagandası ve radikal dille seslendirilmesi anlamına gelmektedir. Ayrıca şeriat hukukunun işlevsizliği, mantık dışılığı ve uygar dünyanın gerçekleriyle çelişmesinden ötürü onu yürürlükten kaldıran ve bu yönüyle dine saygıda örnek şahsiyet sergileyen Atatürk’e yer verilmemesi bir eksiklik değil iyi niyetli olmayan bir sorumsuzluk, daha da ötesi bilimselliğe, insani değerlere ve bilim ahlakına ihanettir.
Acilen tüm din dersi müfredatının baştan sona yetkin kişilerce tekrar ele alınması, Atatürk ve Atatürkçülük konuları başta olmak üzere milli değerlerimize saygı ve sevgiyi artırıcı konuların zenginleştirilerek müfredata dâhil edilmesi gerekmektedir. Din dersi kitaplarının bağımsız şekilde ve eğitimcilerden oluşan uzman kadrolardan yararlanarak, ayrıca kitapların hazırlanması ve basımında tüm siyasi eğilimlerden bağımsız olan bilim insanları tarafından destek alınarak genç dimağlara sunulması gerektiğine inanıyorum.